PRESSMEDDELANDE

Folkhälsan hotas! Trådlös teknik är orsak till en lång rad av ohälsoproblem. Elöverkänsligas Riksförbund slår larm. Nu gäller det inte längre ”bara” elöverkänslighet utan en lång rad av allvarliga ohälsotillstånd. Vetenskapligt belägg finns!

Elöverkänsliga motsvarar ”kanariefåglarna” som man förr i tiden skickade ner i gruvorna för att få reda på om det fanns gas där. Om fåglarna dog måste arbetarna snabbt ut. Man tog varningarna på allvar! Hade ansvariga i vårt samhälle tagit elöverkänslighet på allvar så hade kanske en annalkande folkhälsokatastrof kunnat undvikas. Nu hotas hela folkhälsan!

BioInitiative Report 2012, en uppdatering av 2007 års rapport (då ca 3 000 forskningsstudier), nu med ytterligare ca 1 800 studier sammanfattar de mest väsentliga fynden:

• Belägg för effekter på spermier och reproduktion
  • Belägg för att barn är mer sårbara
  • Belägg för effekter på foster och nyfödda
  • Belägg för samband med autism
  • Belägg för elöverkänslighet
  • Belägg för effekter på blod-hjärnbarriären
  • Belägg för genetiska skador
  • Belägg för effekter på nervsystemet
  • Belägg för samband med cancer
  • Melatonin, bröstcancer och Alzheimers sjukdom
  • Stress, stressproteiner och DNA som fraktalantenn

Beställ en sammanfattning av rapporten i pappersform, översatt till svenska, från Elöverkänsligas Riksförbund genom att kontakta oss på tel. 08-712 90 65 eller via hemsidan. Rapporten går även att ladda ner som PDF.

Elöverkänsligas Riksförbund

Marianne Ketti
Tel. 0250-351 15

Mediagruppen