Fler och fler läkare i världen ser hälsorisker med strålning från trådlös teknik. Ljusglimten har tidigare berättat om de österrikiska och de amerikanska miljöläkarnas aktioner i frågan. Nu agerar också franska läkare och kräver lagändring för att minska allmänhetens utsatthet för mikrovågor. Det öppna brevet till franska parlamentet som nyligen lämnades in hade 1 500 namnunderskrifter.

Restriktioner måste införas för hur mobilsändare får sättas upp i samhället, skriver läkarorganisationen i ett öppet brev.

Skyddade zoner

Lagändring måste också genomföras så att det går att totalförbjuda sändare runt känsliga områden som skolor, daghem och sjukhus, skriver läkarna i ASEF till parlamentarikerna.

Den franska läkarorganisationen ASEF (L´Association Santé Environnement France, ungefär Franska sällskapet för miljömedicin) har arbetat i fyra år med frågan om hälsorisker med radiofrekvent strålning.

I september beslutade man sig för att agera gentemot parlamentet och nyligen lämnades det öppna brevet med krav om lagändringar in.

Hänvisar till WHO

Trots WHO:s klassning i maj 2011 av mobilstrålning som möjligen cancerframkallande har etableringen fortsatt av sändarantenner för mobiltelefoni, speciellt i hyreshusområden, skriver läkarna.

ASEF har 2 500 läkare som medlemmar. Generalsekreterare är doktor Patrice Halimi som är kirurg och barnläkare i Aix en Provence. Han grundade organisationen tillsammans med doktor Pierre Souvet utifrån många läkares önskan att uppmärksamma olika miljöhälsoproblem.

Under en längre tid hade många läkare uppmärksammat patienters klagan på allmän ohälsa där nya mobilsändare sattes upp.

Gjorde egna studier

Läkarna gjorde egna studier, sände ut enkäter till boende i olika områden och gjorde mätningar. Resultaten var tydliga, menar läkarna, och bekräftar många andra studier. (Till exempel Borkiewicz, Polen 2004, Abdel-Rassouls, Egypten 2007, Hutton med flera Australien 2010.)

Fallen av sömnlöshet, koncentrationssvårigheter, ont i huvudet, tinnitus mm var långt vanligare där många sändare fanns jämfört med områden där strålningen inte var lika hög.

Dessutom blev de allra flesta (83 procent), av med symtomen när de lämnade hyreshusområdet med sändarna och åkte på semester.

Övertygade om sambandet

I sitt pressmeddelande skriver dr Halimi att läkarna blivit fullständigt övertygade om ett samband och att man nu beslutat sig för att agera mot politikerna för folkhälsans skull. Dagens gränsvärden är inte tillräckliga för att skydda mot ohälsa.

Läkarna delar in kraven i sex punkter. Först och främst kräver man en ordentlig reglering i lagen om hur sändare får sättas upp. Idag råder anarki, skriver man, och operatörerna har full frihet att sätta upp sändare hur som helst. Enda regleringen hittills är från 2005 då det beslutades att husägare har rätt att säga nej till placering av sändarantenn på det egna huset.

Mest vid hyreshusen

Detta fick visserligen den positiva följden för områden med privatägda hus att inga sändare har satts upp. Men det fick den negativa följden att operatörerna istället koncentrerar sina sändare till hustaken på allmännyttans lägenheter. Här kan man nu finna stora anhopningar av antenner, helt i närheten av människors sovrum i hyreshusen. Detta drabbar människor som själva inte har blivit tillfrågade och inte har en chans att stoppa etableringen. Här krävs lagändring, skriver ASEF. Det behöver också finnas transparens i beslutsfattandet för demokratins skull.

Skyddade zoner

Vidare behöver man införa juridiska möjligheter att införa skyddade zoner. I första hand behöver de svaga i samhället kunna vistas i miljöer med lägre strålning. Förbud av sändare bör införas vid skolor, daghem och sjukhus.

Bakom det öppna brevet står förutom läkarorganisationen, fyra franska intresseföreningar i frågan ( Priartem med flera) Brevet daterades den 26 september och den 9 oktober 2012 sändes pressmeddelande ut. Bland de 1 500 personer som undertecknats finns två kända parlamentariker i Frankrike.

Elisbet Olsson

Tidigare publicerad i Elöverkänsligas tidning Ljusglimten nr 4/2012.